hem
båten
projekt

Båtsommar 2007

2007 kommer att gå till historien som den dammigaste båtsommaren hittils. Under slutet på april upptäckte vi att balsaträt som utgjorde distansmaterial i xoce:s däck delvis var ruttet och måste bytas. Så i mitten på maj flyttade vi in i Kjell Hedlunds skjul på varvet (Vi är dig evigt tacksam Kjell). Det dröjde dock till slutet på juni innan det var tillräckligt varmt för att dra igång renoveringen på allvar. Vi började med att såga bort bit för bit av det övre plastlagret för att kunna se omfattningen av skadorna. Det visade sig att styrbordssidan klarat sig bättre än babordssidan men att ca 3m2 av däcket var rejält fuktskadat och måste bytas.

Efter att vi slipat och karvat oss fram till torr balsa i alla riktningar slipades det underliggande plastlagret. Därefter passades 10mm "130" Divinycell in, och limmades med epoxi. För att hålla skumplattorna på plats under limningen skruvades alltihop på plats med ca 450 skruvar.

Därefter togs skruvarna bort och hålen spacklades över med epoxispackel.

Hela ytan spacklades jämn innan vi plastade över alltihop med två lager glasfiberväv och ett lager ytmatta. Som bindmedel använde vi epoxi.

Sen var det bara att vänta............
Epoxi härdar inge fort om nattempen är kring 8° och dagtempen kring 15°. Och naturligtvis lyckades vi pricka en sån vecka. Till slut härdade i alla fall plasten och några dagars spackling tog vid. När det var spacklat och klart lackades båten med grundfärg och vit "Toplack™".

För att ytterligare förstärka däcket monterade vi tillbaka relingarna lite längre in. Dessutom satte vi grabbräcken i taket på insidan för att styvaupp under skotskenorna.

Sjösättningen var en enorm lättnad och ägde rum den 28/7.

Segelsemester 2007

När båten var klar och riggad var det dags att för familjesegling. Sanna var på utflykt med Evorna så vi andra (Mikaela oxå) packade in oss i båten och gav oss av norrut med Umeå som mål. Måndagen bjöd på vackert väder och lite lagom vind. Vi seglade först till Barsta för att sammanstråla med de nyblivna båtägarna Marcus, Hanna och Thea.

Då Barsta var skvalpigt och småtrist och väderprognosen talade om hård nordan bestämde vi oss för att dra vidare till Baggviken på kvällen. Mikaela och storbarnen körde båten medan Malte nattades. Baggviken visade sig denna gång från sin regnigare sida. de första dropparna landade vid 8-tiden på tisdag morgon och det regnade sedan oavbrutet till 10 på kvällen. En på det stora hela rätt trist dag.
När vi lämnade Baggviken på onsdag förmiddag efter att ha torkat dynorna och vädrat i det blåsiga men soliga vädret och styrde norrut gick det undan värre. Dagens toppnotering var 13,9 knop.

Efter en tämligen snabb färd la vi till kvällen till i Husum.

Kvällsnöjet blev minigolf och glass.

På torsdagen mönstrade moster Mikaela av och vi andra styrde ut över Degerfjärden. Då sjörapporten talade om ökande vindar försökte vi komma iväg tidigt. På vägen mot Järnäs seglade vi ifatt en Diva 38:a tyvärr åkte de ifrån oss medan vi tog ett rev. Vinden ökade mot slutet rejält och vi fick en lite väl spännande insegling mot Norrbyskär.

Norrbyskär hade byggt ut rejält sen vi såg det sist. Lilla Norrbyskär var uppsakttat av barnen. På kvällen åt vi buffé på värdshuset. Fredag förmiddag ägnades åt Lilla Norrbyskär och vi hann även med att luncha på muséet innan vi drog sista etappen till Umeå i strilregn.

Vi åkte med kapellet uppe och körde motor hela vägen vilket visade sig vara ett misstag då det trots allt blåste en del ute på havet. På lördagen var det kappsegling. Hampus seglade Bottenhavsregattan i Optimist medan xoce med besättning var tenderbåt.

På kvällen hälsade vi på hos farbror och familj.

Söndagen innebar mer kappsegling för Hampus och mer vagnrullande i strandkanten för Malte.

Lisa hittade en kompis (fröken Heimersson) så henne såg vi inte mycket av. På eftermiddagen kom Jerker och Ymas på besök. Tyvärr lyckades de komma mitt i värsta prisutdelnings- och båtlastningskaoset så vi vuxna hann i alla fall inte träffas så jättemycket.

På måndag morgon anlände Sanna med föräldrar och alla barnen mönstrade av. Sedan seglade Pontus och Sanna hem via Husum, Bönhamn och Lustholmen.

Åbord runt

Xoce har hunnit med att kappseglingsdebutera. Vi seglade KBK:s segling Åbord runt med ett påhittat LYS-tal på 1,50. Dagen till ära blåste en hård VNV. Efter starten inne i Lövik kom vi iväg bra och var tredje båt när vi rundade Byön och började kryssa upp mot "bron" och pricken vid Hornöholmen. I den tilltagande vinden var full store egentligen lite för mycket men vi tryckte på riktigt bra och rundade som första båt. Kul att kryssa ifrån alla carrerorna. Efter rundningen rullade vi ut storgenuan och började gippa oss ner på insidan Åbordsön. I höjd med Utansjöfabriken kom det en riktig rökare och vi drog iväg i 16,0 knop. REKORD! Kölbåtarna som körde spinnacker var tyvärr en aning snabbare än oss på den sträckan ner mot "Snättis" men vi lyckades hänga med ganska bra och rundade som tredje båt. Sedan blev det sträckbog över storfjärden och då hade blybåtarna ingen chans mot våra 10-13knop. Vi tog målskottet några minuter för Big Game och ytterligare några minuter före Frida Fleggman. På beräknad tid vann Frida Fleggman tävlingen och vi kom sist. Vi var ändå riktigt nöjda med vår dag.